„Počet oprávněných nároků na odškodné z takových úrazů narůstá. V roce 2009 jsme ve městech, která jsou u nás pojištěna, vyplatili odškodné téměř dvěma stovkám poškozených lidí. V roce 2010 to už bylo zhruba 280 případů a loni už 330. Kolik to bude letos, teprve uvidíme, protože nejkritičtější období zimy právě klepe na dveře,“ uvedl Marcel Klaban, ředitel Odboru služeb klientům neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny.
V případě takových úrazů se nejedná o malé částky. Plnění často přesahuje 40 tisíc korun. „Pokud k bolestnému za zlomenou nohu, které činí cca 12 tisíc korun, přičteme i vyplacení ušlé mzdy, tedy rozdílu mezi mzdou poškozeného a tím, co mu je uhrazeno z nemocenské po celou dobu léčení, pak se celkové odškodné může vyšplhat až k částkám v řádu desítek tisíc,“ potvrdil Marcel Klaban.
Za sypání chodníků a odklízení sněhu a ledu z nich jsou odpovědná města a obce. Některá z nich jsou pro případ těchto úrazů pojištěna prostřednictvím pojištění odpovědnosti za škodu. „Povědomí lidí, jak mají v takových situacích postupovat, sice narůstá, stále je ale vysoké procento případů, kdy odškodné platit nemůžeme. Buď na něj nevznikl nárok, nebo poškozený jednoduše nevěděl, jak věc řešit,“ říká Marcel Klaban.
Ne každý pád na chodníku automatiky znamená vznik odpovědnosti za škodu a tedy nárok na odškodné. „Město nebo obec může být pojištěno proti takovým situacím nebo nemusí. Pokud není pojištění uzavřeno, město nebo obec posuzuje jednotlivé případy a v případě uznání své odpovědnosti pak plnění poškozenému vyplácí ze svých prostředků. V obou případech by poškozený neměl zapomenout pokusit se co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události. Může to znít absurdně, ale pokud člověk nabourá autem, také je pro případnou úhradu škody z pojistky důležité co nejpřesnější zdokumentování okolností nehody,“ uvedl Marcel Klaban s tím, že pak je mnohem snazší pro obec či pojišťovnu posuzovat oprávněnost nároku na odškodné. Klíčové je v takových případech vždy rozhodnutí města, respektive správce komunikace, a to především v tom, zda odpovědnost za neschůdnost chodníku uzná či neuzná.
Jak by měl postupovat poškozený
Pokusit se (samozřejmě pokud zdravotní stav umožňuje; pokud ne, tak využít kolemjdoucí, rodinné příslušníky, známé, kamarády, kolegy) co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události:
-
- Přesné místo vzniku škodné události
- Přesné datum a čas vzniku škodné události
- Přesný a detailní popis okolností vzniku škodné události, věty typu „….všechny chodníky byly neuklizené, tak jsem upadl….“ pro posouzení nestačí – (upřesnit: sníh – jaká intenzita sněžení, jaká vrstva, zakryl nějaké nerovnosti povrchu, zakryl zmrazky ledu apod.; led – plošně ojedinělý nebo souvislý; výtluk – přibližné půdorysné a hloubkové rozměry, tvar, ostrost hran, materiál povrchu apod.)
- Zajistit si kontakt na svědky vzniku a průběhu škodné události
- Pořídit fotodokumentace místa vzniku škodné události (např. fotoaparátem v mobilu)
- Prokázat výši vzniklé škody na zdraví doložením především následujích dokladů:
-
- Posudek o bolestném
- Posudek o ztížení společenského uplatnění
- Potvrzení o ztrátě na výdělku
- Doložení výdajů v hotovosti, které související s léčením (jízdné do zdravotnických zařízení; doplatky za medikamenty a léčebné prostředky; regulační poplatky apod.)
Uplatnit vůči vlastníkovi pozemní komunikace (nejčastěji obce či kraje) nárok na náhradu škody na zdraví a doložit všemi výše uvedenými důkazy (jak o okolnostech vzniku škodné události, tak o rozsahu vzniklé škody na zdraví).
Kdy je nárok na odškodné?
Závada ve sjízdnosti/schůdnosti podstatně a výrazně vybočuje z aktuálního stavu pozemní komunikace
Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro uživatele pozemní komunikace nepředpokládatelná
Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro obec či kraj odstranitelná běžnou údržbou
Poškozený svůj pohyb (jízdu/chůzi) plně obezřetně přizpůsobil aktuálnímu stavu pozemní komunikace a aktuálním povětrnostním podmínkám
Obec či kraj neprokázaly, že nebylo v jejich objektivních mezích závadu ve sjízdnosti/schůdnosti odstranit/zmírnit/upozornit na ni
Nejedná se o tzv. vymezenou neudržovanou pozemní komunikaci
Nejedná se o účelovou komunikaci
Není dáno výlučné spoluzavinění na straně poškozeného